co zrobić żeby zasnąć

Bezsenność – jak sobie z nią poradzić?

Nie da się ukryć, że sen jest dla ludzkiego organizmu niczym tlen, potrzebny do życia i normalnego funkcjonowania na co dzień. Człowiek, który nie poświęca mu wystarczającej ilości czasu, robi sobie niebywałą krzywdę, ponieważ po kilku nieprzespanych nocach organizm jest wyczerpany. Wówczas pojawia się pytanie – co zrobić żeby zasnąć? Czy istnieją skuteczne metody, aby zapewnić sobie spokojny sen?

Co zrobić, żeby zasnąć, kiedy męczy nas bezsenność?

Bezsenność jest przypadłością, która występuje aż u 30% społeczeństwa, zwłaszcza wśród osób starszych. Jej przyczyn może być naprawdę wiele, m.in. stres, który powodują kotłujące się myśli, kiedy tylko zamykamy oczy. Skutkiem jest nieprzespana noc, przynosząca wory pod oczami i wolniejsze odbieranie bodźców.

Niektórzy zaczynają brać leki, których zadaniem jest ukoić zmęczony organizm. Takie rozwiązanie jest dobre, jednak na krótką metę, ponieważ bardzo dużo leków na sen uzależnia. Co zrobić żeby zasnąć? Jednym z najważniejszych elementów, o które należy zadbać, jest odpowiednio przygotowana do odpoczynku sypialnia. Przed pójściem spać warto zadbać o kilka ważnych elementów:

  • wywietrzyć sypialnię na godzinę przed snem i zadbać, aby panowała w niej temperatura około 18 stopni;
  • lekka kolacja, najlepiej 2-3 godziny przed snem. W momencie, kiedy zjemy ciężkostrawny posiłek, np. na godzinę przed położeniem się spać, możemy być pewni, że obudzimy się zmęczeni. Dlaczego? Ponieważ organizm, zamiast regenerować się podczas snu, będzie zajmował się trawieniem;
  • ważne, aby w sypialni nie było mocnych kolorów, a raczej stonowane. Udowodniono, że osoby, które miały pomalowaną sypialnię, choć częściowo na kolor czerwony, były bardziej wrażliwe i nerwowe, niż osoby, które otaczały się jasnymi, pastelowymi barwami;
  • warto unikać również światła laptopa, tabletu, telewizora czy telefonu, którego promieniowanie na krótko przed snem może przeszkadzać w spokojnym zaśnięciu;
  • dobrze jest również wziąć ciepły prysznic lub kąpiel, która lekko podniesie temperaturę ciała i dzięki temu ułatwi zaśnięcie.

Siła ziół – co zrobić, żeby zasnąć?

Wiele mówi się o tym, że dobremu odpoczynkowi sprzyjają zioła. Jednak należy pamiętać, że działają one tylko i wyłącznie w przypadku tzw. bezsenności krótkotrwałej. Więc kiedy już nie wiemy co zrobić żeby zasnąć i dotyka nas bezsenność, warto zakupić kilka ziół, m.in.:

  • kozłek lekarski, który nazywana jest również walerianą. Częściej stosuje się go u osób w podeszłym wieku. Występuje w tabletkach o nazwie Kalms i nie powoduje uzależnienia. Jeśli wolimy herbatki, wówczas warto zakupić Neuroflos, która pomaga w zasypianiu.
  • Męczennica, z której napar wypija się przed snem. Uspokajająco działa na układ nerwowy i nie uzależnia. W aptece można zakupić dwa syropy z zielem męczennicy – Passibil oraz Passispasmin.
  • Szyszki chmielu również warto wykorzystać, jeśli nie wiemy co zrobić żeby zasnąć. Obniżają one ciśnienie krwi i mają działanie nasenne. Można je spotkać w takich specyfikach jak Lekosen oraz Nova.

Oprócz ziół, kiedy nie wiemy co zrobić żeby zasnąć, można wykorzystać również olejki eteryczne, dzięki którym nie dość, że będzie otaczał nas miły zapach, to jeszcze ułatwi nam on spokojny sen. Specyfiki te przeważnie są wielofunkcyjne i można je wykorzystywać m.in. jako dodatek do kąpieli, olejek do masażu, a niektóre z nich można nawet spożywać. Warto wyróżnić tu olejek lawendowy, majerankowy, jałowcowy czy kminkowy.

W ostateczności należy sięgnąć po leki syntetyczne, jednak przedtem warto zasięgnąć porady lekarza, który oprócz tego z pewnością da nam dodatkowe porady, dzięki którym będziemy wiedzieli co zrobić żeby zasnąć.