Co zrobić żeby nie zasnąć?

Co zrobić żeby nie zasnąć? Procesy zachodzące w organizmie i to jak funkcjonuje nasz zegar biologiczny sprawiają, że kiedy nadchodzi pora na sen, bardzo trudno nam tego uniknąć. Toczymy wtedy walkę z samym sobą o to, żeby nie zasnąć. 

Problem ten pojawia się zazwyczaj kiedy pracujemy w nocy lub uczymy się do egzaminów. Właśnie w takich sytuacjach sposoby na to co zrobić żeby nie zasnąć okazują się bezcenne.

Oto co zrobić żeby nie zasnąć

Napij się czegoś co zmniejszy twoją senność

Kawa – kofeina w niej zawarta dzięki swoim właściwościom pobudzającym spowoduje lepsze skupienie uwagi, wydłuży czas koncentracji, zmniejszy zmęczenie i senność. Najwyższe stężenie kofeiny we krwi występuje po 40–60 minutach od spożycia. To właśnie dlatego pobudzające działanie kawy pojawia się z opóźnieniem. Jeśli pijesz kawę regularnie to zapewne wiesz już doskonale na jaką dawkę możesz sobie pozwolić. W przypadku kiedy chcesz wspomóc się jej działaniem doraźnie, uważaj by nie przesadzić z jej ilością. Zrób kawę z 1 łyżeczki, inaczej może cię to narazić na palpitację serca i drżenie rąk. Pewnie odechce ci się spać ale na pewno nie będziesz czuł się dobrze.

Czarna herbata – podobnie jak kawa działa pobudzająco. Jednak by uzyskała takie właściwości należy zaparzać ją nie dłużej niż 3 minuty. Po tym czasie będzie miała właściwości relaksujące.  Yerba mate –  jej działanie utrzymuje się nawet do 8 godzin. Poprawia nastrój, zmniejsza objawy zmęczenia, dodaje energii.

Słuchaj energicznej muzyki – dynamiczny bit potrafi zmotywować do działania i obudzić 

Obejrzyj emocjonujący film – film akcji, czy horror nie pozwoli ci zasnąć.

Czytaj wciągającą książkę – zamiast myśleć o śnie, nie będziesz mógł się doczekać, by przeczytać to co skrywa się na kolejnych kartach książki. 

Zagraj w grę karcianą, planszową, w telefonie, na play station, zależnie od możliwości.

Stosuj aromaterapię – postaw na naturalne olejki eteryczne. Silnie orzeźwiająco działa zapach mięty, rozmarynu, eukaliptusa czy sosny. Warto taki olejek mieć przy sobie, aby w sytuacjach kryzysowych, gdy sprawność intelektualna spada, wziąć kilka głębokich wdechów. Po kilku chwili powinieneś zauważyć różnicę.

Sprawdzone sposoby żeby nie zasnąć

Rusz się z miejsca –  wystarczy np. wstać od biurka i pójść zrobić sobie herbatę, wysiąść z samochodu, przejść się po korytarzu,czy postać przez kilka minut. Stymulująco działa krótki spacer na świeżym powietrzu. Możesz także po prostu przejść się po schodach, zrobić kilka skłonów lub poskakać.

Zadbaj o odpowiednią ilość światła – na pogodę, czy porę dnia nie masz wpływu, a to one mogą powodować twoją senność. Możesz więc zmienić swój nastrój włączając światło lub odsłaniając okna. W pomieszczeniu, w którym pracujesz powinno być jak najwidniej. 

Przewietrz pomieszczenie – powiew rześkiego powietrza powinien cię skutecznie rozbudzić. 

Pij zimne napoje, jedz chłodne potrawy jeśli ziewasz i prawie zasypiasz zapomnij o ciężkostrawnych i gorących potrawach. Po ich spożyciu będziesz jeszcze bardziej zmęczony i senny. Lepiej zjedz lekką sałatkę, kanapkę albo jakąś schłodzoną potrawę np. chłodnik, a do picia wybierz zimną wodę mineralną. Chłodne potrawy i napoje pobudzą cię swoją temperaturą.

Zimna woda – Weź zimny prysznic, albo spryskaj twarz zimna wodą, na pewno pomoże.

Sposób jaki wybierzemy, kiedy zastanawiamy się co zrobić żeby nie zasnąć, zależy od sytuacji w jakiej się znajdziemy. Inna metoda okaże się pomocna, kiedy zakuwamy do egzaminów w domu,a zupełnie inna, gdy prowadzimy samochód, czy pracujemy w nocy na recepcji.

Jedno jest pewne żadna z metod nie pomoże kiedy będziemy skrajnie zmęczeni. Należy wtedy pozwolić sobie na sen, czy choćby drzemkę.

Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby zasnąć. O tym też piszemy.