Co zrobić żeby zasnąć?

Każdy pewnie przez to choć raz przechodził. Kładziemy się do łóżka chcąc zasnąć i…

Mijają minuty, a następnie minuty przechodzą w godziny. Wiercimy się, obracamy się z boku na bok. W pewnym momencie zdajemy sobie sprawę, że minęło już sporo czasu. Słońce zaczyna już wschodzić, a nam jeszcze nie udało się zasnąć. Nie spoglądamy na zegarek tylko dlatego, że boimy się, że zaraz zadzwoni budzik.

Taka noc to prawdziwe katusze, sen jest nam przecież niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Podczas niego nasz organizm ma okazję się zregenerować. Nie przeżyjemy zbyt długo bez niego. Znane są przecież przypadki śmierci spowodowanej jego brakiem.

Najważniejsze porady dla osób męczących się z zaśnięciem

Oto kilka wskazówek, który powinny Ci pomóc, kiedy zastanawiasz się co zrobić żeby zasnąć:

  • Kładąc się do łóżka postaraj się nie myśleć o niczym. Kiedy myślisz o tym co wydarzyło się w danym dniu lub zaczynasz myśleć o dniu kolejnym, zazwyczaj jest to dobry początek do tego, by mieć problem z zaśnięciem. Zaczynasz od jednej sprawy i ani się nie obejrzysz jak zaczniesz myśleć o kolejnych.
  • Unikaj stresu, zamiast tego relaksuj się! No tak łatwo powiedzieć, bo kto w tych czasach może go uniknąć. Niestety wszyscy jesteśmy na niego narażeni, a to jak sobie z nim poradzisz zależy w dużym stopniu od twojej kondycji psychicznej. Dbaj więc o siebie, naładuj akumulatory, gdy czujesz, że właśnie tego ci trzeba. Każdy ma na to ulubione sposoby. Zwolnij, wsłuchaj się w siebie. Zastanów się czym warto, a czym nie się przejmować. Zweryfikujmy swoje priorytety, może nie tędy droga.
  • Medytacja. Jedno z ćwiczeń wskazuje na to, by regularnie przed snem wdychać powietrze przez nos przez cztery sekundy. Następnie należy wstrzymać oddech na siedem sekund, by po chwili zacząć powoli wydychać je ustami przez kolejne osiem sekund. Powtarzaj je, aż zaśniesz. Jogini używają tej metody do osiągnięcia stanu relaksu, przeciwdziałania stresowi i lękowi. Celowe spowolnienie oddechu powoduje również spowolnienie rytmu serca, co powoduje rozluźnienie reszty ciała. 
  • Usuń z sypialni komputer, telewizor i inne sprzęty elektroniczne. Mogą zaburzać spokojny sen, a także kojarzyć się np. z pracą. To samo dotyczy hałd nieuprasowanego prania czy papierów i książek, które planujemy przejrzeć. To na pewno nie pomoże szybko zasnąć! Sypialnia powinna kojarzyć się ze snem i relaksem, nie z obowiązkami.
Co zrobić żeby zasnąć jak ta pani na zdjęciu?

Co zrobić żeby zasnąć?

  • Zadbaj o świeże powietrze w sypialni.  Przed snem wywietrz pokój. Możesz zainstalować także dobry klimatyzator, który będzie utrzymywał odpowiednią temperaturę w pomieszczeniu jednocześnie filtrując powietrze.
  • Nie trzymaj w sypialni zbyt wielu roślin. Zapach niektórych z nich może na ciebie niekorzystnie oddziaływać, zwłaszcza, jeśli jesteś alergikiem. 
  • Optymalna temperatura jaka powinna panować w sypialni byś szybko zasnął to około 18-21 stopni Celsjusza.
  •  Nie ucinaj sobie drzemek w ciągu dnia.
  • Stosuj lekkostrawną dietę, a ostatni posiłek jedz nie później niż 2-3 godziny przed snem. 
  • Ogranicz także ilość napojów wypijanych przed snem tak, aby konieczność pójścia do łazienki nie okazała się silniejsza niż sen.
  • Po południu wybierz się na dłuższy spacer lub popracuj w ogrodzie. Wysiłek fizyczny jest jednym z czynników ułatwiających zasypianie i powoduje, że sen staje się dłuższy oraz głębszy.
  • Szybki i spokojny sen zapewni też ciepła, relaksującą kąpiel. Możesz dodać do niej uspokajających i odprężających olejków eterycznych np. lawendowego. Aromaterapię możesz zastosować też w sypialni.
  • Prowadź regularny tryb życia i staraj się kłaść do łóżka o tej samej porze.
  • Jeśli chcesz szybko zasnąć, kładź się do łóżka kiedy naprawdę chce ci się spać.

Sporadyczne problemy ze snem nie są powodem do niepokoju, jeśli jednak zdarzają się często, udaj się do lekarza. Zlekceważenie ich może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.

Nie trzeba też tłumaczyć, że nie wysypiając się, odczuwalny będzie spadek naszej koncentracji, co może stanowić zagrożenie dla nas samych, jak i innych osób w naszym otoczeniu.

Postaraj się znaleźć przyczynę swojej bezsenności, działając doraźnie nie rozwiążesz problemu.